29 March 2012
27 March 2012
26 March 2012
25 March 2012
Laporan Kemajuan 3 | Kekerapan
masa itu emas (jam Pojik)... |
Apabila balik dan kerja di jabatan, sudah pasti ingin
kekalkan sistem yang sama. Salah satunya meeting PR. Setiap isnin dikerah
pelajarnya buat presentation. Biasalah students Malaysia sangat manja dan perlu
dimanjakan. Mana boleh SV marah2 jika students tiada results terbaru.
Mula2 students boleh tahan. Lama2 students buat complot.
Students manja ini pergi mengadu dengan Ketua Jabatan. Hinggalah Ketua Jabatan
terpaksa menasihati SV supaya slowdown sikit ..... Hahaha.
Terkejut SV. Ingatkan Ketua Jabatan nasihatkan students,
"inilah staf/SV yang saya mahu!"
"kamu patut bersyukur kerana jabatan kita ada pahlawan
Samurai!..... Hahaha"
Sebelum ini saya telahpun cuba
untuk membuat setiap minggu perjumpaan, tetapi tidak berjaya. Kekangan dari
segi masa penyelia dan pelajar amatlah ketara. Manakala makmal kita tidaklah
selengkap jika dibandingkan dengan apa yang ada di luar negara.
Memanglah peralatan di sini tidak cukup atau selalu rosak,
tapi pelajar yang bijak boleh merancang membuat sesuatu. Biasanya dalam kerja
kajian banyak eksperimen dijalankan secara selari. Jika eksperimen X terpaksa
menunggu giliran, pelajar boleh beralih sementara waktu membuat eksperimen Y
dan seterusnya.
Jika dibuat PR meeting sebulan
sekali, nampak lama sangat. Bilangan PR akan sedikit untuk satu2 semester.
Bayangkan setiap semester ada 4 bulan, maknanya hanya 4 PR sahaja untuk
semester tersebut. Itu belum lagi cancellation meeting disebabkan ada perkara2 yang tidak dapat dielakkan.
Kekerapan paling sesuai ialah 2
minggu sekali. Untuk keselesaan students dan mencuri masa kesibukan SV. Boleh
bagi banyak sedikit masa untuk students ulangi testing untuk dapat results
terbaik. SV juga perlu memenuhi tuntutan kerja hakiki ie service kepada
undergrad dan kerja admin.
16 March 2012
12 March 2012
10 March 2012
Laporan Kemajuan 2 | Kerja sistematik
"It's not the plan that is important,
it's the planning" - Dr Graeme Edwards
Bila kita kerja secara sistematik Insya Allah ia akan memudahkan
perjalanan. Tujuan membuat PR ialah untuk membantu menulis paper secara
sistematik. Biar mula sikit2 (part by part), lama2 jadi paper. Bukan hangat2
tahi ayam, lama2 menyusahkan orang.
Bagi student yang tidak pernah tulis paper, memang susah
jika menulis paper. Bayangkan 25 ms perlu disiapkan sekali gus. Bila tulis
bahagian results, bahagian experimental tak edit lagi. Confuse nak tulis tajuk
dulu atau conclusion dulu. Kesilapan ada di mana2.
Akhir sekali mabuk kertas. Terus give up. Semester bergerak
tanpa tinggalkan notis di timeline FB. Tiap2 hari berfikir macamana nak
menyorok daripada SV. Email xreply. Hand phone selalu voice mail.
Tapi bila kita tulis part by part ia akan lebih focus.
Scope study lebih kecil. Ada banyak masa untuk membuat literature. Dan paling
penting kita faham yang tersurat malah tersirat. Inilah masa untuk kita master
dalam scope ini. Tidak perlu tamak nak baca satu text book. Buat yang kecil ini
dulu.
Katakan dalam 1 semester, group mampu membuat 7 kali PR
meeting. Maknanya ada lebih kurang 7 results and discussion utama.
Jika digabungkan, ini dah cukup untuk membuat satu paper?
Apa2 pun, hebat mana program tu, ia bergantung kepada
individu sendiri. Nak seribu daya, xmau sejuta dalih!!
"Even if you're on the right track, you'll get run over if
you just sit there" - Will Rogers
08 March 2012
06 March 2012
05 March 2012
Laporan Kemajuan 1 | Intro
Note: Entry berkenaan progress report telah pun dipostkan sebelum ini,
tetapi telah ditarik balik. Setelah beberapa kali di uji 'dry run' selama 2 tahun, nampaknya format
lama telah gagal dan perlu ijtihad baru! Ini adalah versi updated.
“Jika
engkau ialah orang yang memiliki kelebihan dan pengetahuan tentang pertikaian
pendapat orang-orang terdahulu dan orang saat ini, berdebatlah dengan jiwa yang
tenang, penuh kearifan, sikap ramah dan hargai pendapat teman, serta janganlah
bersikap angkuh. Ambillah apa yang engkau anggap baik dan benar, baik yang
ramah mahupun yang kasar. Dan tunjukkan kesungguhanmu kepada orang-orang di
sekitarmu yang menunjukkan bahawa diri mereka paling benar dan suka menyombong
diri. Sebab, bersikap emosi dalam suasana seperti itu akan menimbulkan perpecahan
dan pemisahan diri”
–
Nasihat Imam Shafie
Intro
Mungkin kita pernah dengar atau kita alami sendiri, pelajar
‘sesat’ mencari pintu bilik penyelia
sendiri. Ada yang ‘terkulai’ di dalam makmal. Malah ‘tersungkur’ di tangga Dewan Konvokesyen.
Ataupun penyelia ‘lupa’ bahawasanya anda adalah
pelajar dibawah penyeliaannya. Ada juga pelajar yang setelah hampir 1 semester,
malah 1 tahun membuat kerja penyelidikan, penyelia tidak tahu apa yang dibuat
oleh pelajarnya.
Pernah satu hari dulu, ada seorang pelajar pasca-siswazah
sudah lama tidak jumpa penyelia. Tidak tahu apa yang disibukannya. Datang ingin
berjumpa penyelia. Dilihatnya pelajar ini, penyelia buat lawak sindiran
katanya,
“eh.. rasanya macam aku kenal
engkau la... rasanya macam rupa pelajar PhD aku.... hahaha’.
Itulah kadangkala ada penyelia yang bagus, tetapi
pelajarnya amat culas.
Adakalanya bagi pelajar yang tidak dapat menghabiskan
tesisnya selama 2 tahun (Sarjana) atau 3 tahun (PhD) akan menyalahkan penyelia
masing-masing. Dikatanya penyelia malas, sibuk memanjang atau penyelia tidak
tahu apa-apa tentang projek tersebut. Ini kata-kata dakwaan kita daripada pihak
pelajar, semua pelajar yang betul. Tetapi bila didengar daripada pihak penyelia
pula, cerita sebaliknya keluar. Semuanya tiada bukti dan saksi. Siapakah yang
bersalah dalam hal ini?
Untuk mengatasi masalah ini, laporan kemajuan (progress
report PR) mungkin salah satu penyelesaiannya. Daripada laporan kemajuan
pelajar, penyelia akan selalu menyelia (monitor)
kefahaman pelajar terhadap pengajiannya. Ia juga dapat memberi peluang
penyelia kemaskini (update) perjalanan kerja pelajarnya. Kaedah ini penting
untuk pelajar dan penyelia membuat pertimbangan (check and balance).
Kerja ada masalah atau tidak? Kalu ada masalah, apa
masalahnya? Dan sama-sama selesaikan. Jika tiada masalah, kenapa tiada
keputusan terbaru? Di sini kita akan dapat tahu siapa sebenarnya yang
bermasalah atau tidak perform.
Pelajar atau penyelia itu sendiri. Tidak boleh menipu kerana saksinya ramai.
Pelajar-pelajar dan penyelia itu sendiri yang menjadi saksi. Walau bagaimanapun
jangan diguna sesi perbentangan dan mesyuarat untuk mencari kesilapan sesiapa.
Gunakan ia sebagai satu forum untuk mencari penyelesaian segala masalah!
Proses pembentangan lisan dan soal-jawap boleh dijadikan
tempat atau ‘pool’ mencari sebanyak mungkin ‘soalan ramalan’ semasa viva. Soalan konsep daripada pelajar junior dapat menentukan kefahaman terhadap fokus kajian. Manakala
soalan lebih psycho daripada pelajar
pasca-siswazah atau soalan asakan daripada penyelia sendiri akan memguatkan
persediaan mental dan mengurangkan debaran adrenalina.
Subscribe to:
Posts (Atom)