09 May 2010

Tulis 1st Paper 1 | Intro


Ketika perlawanan “arch rivals” Liverpool melawan Manchester United, bagi Rafa Benitez (Pengurus Liverpool) dan Alex Fergusan (Pengurus Man U) selalu berkata siapa yang menjaringkan gol pertama biasanya akan membawa pulang kemenangan. Maka semua pemain akan bermain bersungguh-sungguh untuk memenangi gol pertama.

Kenapa gol pertama sangat penting? Bagi pasukan yang menjaringkan gol pertama, mereka akan bermain dengan tenang. Ketenangan ini penting untuk merancang gol kedua seterusnya memenangi perlawanan tersebut. Ketenangan juga membolehkan para pemain bermain dengan taktik yang telah dirancang oleh pengurus pasukan. Malah pemain juga akan menunjukkan kemahiran individu berkualiti dan dapat menarik perhatian penonton yang bersusah payah datang dari jauh dan membeli tiket yang mahal.


Bagi pasukan yang ketinggalan gol pertama, mereka pasti tertekan. Maka permainan akan mula kucar-kacir. Apabila tidak dapat sepak bola, mereka akan sepak pemain lawan. Kad kuning akan mula dilayang, kad merah akan menyusul. Apabila bilangan pemain tidak seimbang, susahlah hendak membuat serangan, pertahanan akan diasak bertubi-tubi. Perasaan kalah sentiasa berlawan dengan semangat waja.

Oppss... kita mengulas sukan pulak. Sebenarnya benda ini pun sama dengan kerja seorang pelajar/penyelidik. Jika kita sudah dapat terbit kertas jurnal pertama kita akan tenang sepanjang kajian. Malah motivasi akan meningkat untuk menulis kertas jurnal kedua (jurnal sasaran) yang lagi tinggi impak faktornya.

No comments:

Post a Comment