03 February 2012

Langkah Mula 4 - 3. Projek Mini


"We can get him a started with small research project"

Ini bukan real project MSc/PhD lagi. Selangkah pun tidak. Separuh jari kaki pun belum tentu. Cuma pengenalan kepada bidang project. SV hanya ingin beri pendedahan awal kajian.

Katakan untuk project PhD ialah "clown fish" tadi. Tak perlu student pergi susah2 terus tangkap di laut dalam. Ini Akan buang masa. SV cuma nak tengok competency dalam lab works. So beli saja dulu clown fish tu dari kedai ikan.

Cuba pelihara dalam lab. Cari peralatan yang berkaitan bela ikan kedai ni. Paling penting fahami ciri2 asas kehidupannya. Belajar jaganya, makanan, air, oxygen etc. Tidak perlulah tunggu fish buat joke, baru kata berjaya. Cukup dengan biarkan dia hidup untuk 3 bulan.

Cari sikit pengalaman sebelum dapat atau buat real 'clown fish' ni. Buatlah persiapan awal2 menyambut 'real' clown fish nanti. Biasanya ikan kedai/aquarium mudah hidup, tapi ikan 'real' lagi sensitif!

Jadikan results dari ikan kedai ini sebagai guideline dan target utk kajian postgrad nanti. Walaupun results pasti tidak sama, sekurang2nya panel viva tanya kita tahu dan pernah buat sampel standard dan sampel buat sendiri!

Buat report untuk ikan kedai ini dan bagi SV. Pasti ada comments membina daripada SV. Kemudian belajar lagi untuk menulis dan improve experimental works.

Hinggalah SV kata, "ok dah cukup training.... sekarang masa awak mulakan project PhD".

3 comments:

  1. Clown fish? haha...cute example & gud points discussed. thanx Dr!

    Jgn student bertukar jadi clown at the end sudah la...haha...kdg2 rasa lawak tengok sesetengah student tu...smua characterization yg ada dia nak buat...mana la que x panjang berjela..hmm mmg la bgus nk blaja byk instrument/ apparatus/ machine yg ada tapi biar la bersesuaian & beri keutamaan pada org yg betul2 memerlukan (jgn sampai kena cop kaki kongker & selfish). nak buat satu2 characterization tu fhm la theory dulu.cth nya.. nak tgk surface topography (e.g. : permukaan yg sah2 leh nampak wt naked eyes pun)..jadi perlu ke buat TEM or SEM? or is it enough with OM? lu pikir la sendiri!

    ~white rose~

    ReplyDelete
  2. master by research n phd ada byk perbezaan ke Dr....

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada banyak beza juga.

      Level master cukup follow sama org dah buat (based on journal). Kalau ada improvement sikit, bagus utk kita sbb boleh publish.

      PhD mesti betul2 ada novelty (tak pernah org buat)

      Delete