24 May 2016

Abstract vs. Conclusion

Assalaimualaikum kepada students yang sedang menulis tesis,

Berdasarkan sedikit pengalaman, share perbezaan antara Abstract & Conclusion.

Abstract
Contents sepatutnya:
  • Di permulaan cerita – senaraikan overview atau important details semua watak dalam cerita ini (tetapi ringkas).
  • Representing whole thesis – seperti convert 200 ms tesis kepada 1 ms.
  • Should be understandable without reading the thesis (penting) – tulisan anda boleh difahami, bukannya terlalu terikat dengan format atau banyak benda nak sumbat dalam limited page ini.
  • Ingat siapa audience/bidang kita – kalau orang science & engineering mungkin ada various best/optimum compositions, values, numbers, %... etc.
In nutshell: Walaupun ditulis dalam 1 page, tapi allows the examiner to decide if your thesis is worth reading… for next 200 pages.

Note: Abstract tidaklah sekritikal Conclusion (ramai examiner xbaca pun abstract huhuhu.. cukup nampak format sipi2 pun ok)


Conclusion
Tujuan bahagian ini ialah:
  • Di akhir cerita – sampai di sini, org cuma nak tahu ending of your so-called epic journey to success tesis. Apa jadi kepada hero? Sampai ke belum?
  • Major finding (penting!): Jika writing kita dlm chapters sebelumnya sukar difahami oleh examiner, mungkin examiner lost/lupa/xfaham/silap faham ideas dan findigs penting semasa baca previous chapters. Sekarang sekali lagi peluang anda untuk to restate dan emphasize the points dan ideas (tulis yg terbaik saja) kepada examiner dari sudut pandangan berbeza daripada chapters (tapi benda sama). Please do not include new or unnecessary information... tolong kurangkan keserabutan dalam bahagian ini.
  • Mapping with motivation (in Chapter Introduction): Jangan lupasemua Problem Statement/Research Questions/Hypotesis etc, mesti terjawap di sini. Kalu tak… hang jawaplah masa viva nanti hehehee.
  • Pages dan paragraphs: Bergantung kepada project masing2. Jika tesis PhD, mungkin ada 3 projects besar. Ini memerlukan mungkin 3-4 pages dan banyak paragraphs (Note: Every paragraph contains one idea).
Future Work: Anda digalakkan menulis bahagian ini selepas Conclusion. Tetapi biasanya Examiner tidak akan baca bahagian ‘khayalan’ ini. Jadi… hentam sajalah.

In nutsell: Conclusion yang bagus ialah.... KESELURUHAN ideas yang nak disampaikan oleh tesis dapat difahami dengan mudah (walaupun examiner tak sempat baca.... Examiner pemalas, tapi bijak... dia cuma tangkap ideas tesis anda di sini saja... Then yg lain dia generate/goreng soalan2 nanti masa viva).

Note: Pasti post ini akan ada banyak khilaf dalam perbezaan mazhad, saya minta maaf kalau salah & silap... Students semua sila discusse dgn SV masing2. Good Luck!!

#shareilmu




No comments:

Post a Comment