31 October 2009

Neware BST (5V/100mA) Multi-Channel Tester

Battery Cycler 
Voltage range: 0.5 ~ 5000mV, current range: 0.1 - 100 mA.
8 independent programmable channels
4-electrode measuring
Program modes: constant-current charge, constant-voltage charge, constant-current discharge.
Price per sample: RM100-500 per sample
For enquiries, please email: aam@usm.my

Potentiostat/Galvanostat Autolab PGSTAT 30 (Eco Chemie B.V.)

Analysis: The potentiostat/galvanostat technique is used to characterize anodic and cathodic behaviours of a metal surface in electrolytes. Specific characterization are polarization, corrosion, impedance spectroscopy etc. Electrochemical devices characterization for batteries, capacitors, fuel cells, solar cells etc.
Machine: Autolab PGSTAT30, PGSTAT302N, PGSTAT101
Software: NOVA 1, 2
Sample: liquid, Polymer, Electrode
Price per sample: RM100-150 per sample
For enquiries, please email: aam@usm.my

Pendahuluan

Sebagai permulaan saya akan berkongsi sedikit pengalaman ‘membaca’ dan ‘menulis’ jurnal. Saya bukanya ingin berkongsi kaedah membaca, menulis dan mengira, seperti budak-budak tadika itu. ‘Membaca’ yang saya maksudkan ialah salah satu kaedah mendapat ilmu secara sistematik dari jurnal. Manakala ‘menulis’ ialah mencari kaedah yang sesuai untuk diri sendiri berdasarkan pengalaman kita dan juga kawan-kawan yang belajar di dalam dan luar negara. Malah kaedah saya ini hanya berkesan kepada orang-orang tertentu, orang lain pasti ada kaedah tersendiri. Yang pasti memang tidak ada kaedah bagi orang malas!

Saya juga bukannya nak ‘mengajar’, saya cuma nak ‘berkongsi’ pengalaman. Bukan taraf saya untuk mengajar, biarlah profesor-profesor yang hebat yang mengajar. Pengalaman bergaul dengan kawan dan pelajar. Kejayaan dan juga kegagalan orang lain yang diceritakan melalui buku atau pergi mendengar secara live orang-orang hebat ‘bercerita’ tentang penat jerih seribu bulan untuk mencapai kejayaan yang diraikan dalam satu hari adalah sesuatu yang teruja. Pengalaman mereka boleh digunakan dalam kerja harian kita. Bagi sesetenggah orang pergi mendengar syarahan orang lain adalah membuang masa. Sebenarnya dia takut untuk berubah. Takut berubah dari ‘comfort zone’ kepada ‘uncertain principles’ yang pasti akan memeritkan dan pahit.

Jika ada pelajar yang ‘bijak’ (tidak semestinya CGPA >3.5), tidak perlulah banyak berfikir untuk mereka. Untuk pelajar yang ‘slow’ terpaksa kita memeras kepala memikirkan dan sentiasa mencabar kesabaran mencari sesuatu yang sesuai untuk mereka. Yang pasti hari ini, esok atau lusa kita akan dapat pelbagai ragam pelajar. Walaupun dapat pelajar CGPA >3.5, pasti ada masalah lain akan timbul. Yang pastinya saya juga ‘slow’, jadi bolehlah kita sama-sama kongsi pengalaman.

Nampak senang sahaja membaca jurnal. Cuma ambil dan baca ... huh? Sebelum kita ambil jurnal, kita mesti tahu memilih jurnal yang sesuai dahulu. Kemudian baca dan selepas itu cuba tanya diri kita, adakah faham kandungannya? Apa rumusan yang boleh diambil? Adakah kandungannya ada hubungan dengan jurnal-jurnal lain yang telah dibaca atau jurnal yang kita baca sekarang ialah jurnal ‘sampah’?

Boleh kita mula? Ada sesetengah orang mempunyai hampir seribu jurnal (format PDF) dalam laptopnya, Tetapi adakah dia baca semuanya? Atau hanya sebagai koleksi terbaik atau terbanyaknya sahaja? Malah jurnal yang dimuaturun berteraburan entah mana disimpannya dalam sub-folder. Jika dicari, tidak jumpa. Tetapi bila cari file lain, file yang lain jumpa, “oh... sini rupanya file yang aku cari dulu”. Paling malang lagi jurnal yang sama dimuaturun beberapa kali, tapi dalam sub-folder berbeza!

Dalam dunia Online sekarang, rugilah bila universiti kita melanggan berjuta ringgit kepada Elsevier, Springer, Wiley, Nature, Science etc tapi kita tidak mengunakannya. Apa yang kita selalu baca hanyalah berita online. Entah berapa kali sehari kita click Berita Harian Online, Utusan Online atau TheStar Online. Malah kalu boleh Sin Chew Jit Poh Online pun nak baca!!

Dalam bahagian ini juga saya akan menerangkan sedikit jenis-jenis jurnal secara am. Harap-harap kita dapat membaca jurnal yang betul untuk kerja-kerja makmal kita. ‘Jurnal’ yang saya maksudkan di sini ialah jurnal saintifik. Saya tidak tahu dan tiada pengalaman untuk ‘membaca’ jurnal seperti ekonomi, sains sosial etc.

Bagi pelajar pasca-siswazah dan pelajar tahun akhir (semasa membuat Projek Tahun Akhir) perkataan ‘jurnal’ biasanya lebih popular daripada ‘buku’ dan jauh sekali ‘nota kuliah’ yang tidak pernah diupdate tu (oops.. saya tidak mengata kepada sesiapa!). Tetapi Manual Makmal semasa undergraduate mungkin berguna lagi. Malah Manual Makmal semasa asasi/matrikulasi masih boleh digunakan. Kebanyakkan ilmu asas-asas (fundamental) kajian kita atau kerja-kerja makmal kita berada dalam manual yang kita anggap terlalu rendah nilai ilmunya ini untuk dibuka kembali. Ataupun bila kita baca balik manual lama, barulah kita faham, “kalulah dulu aku faham macam ini, pasti aku score dulu...”. Minta maaf sudah terlambat!

Apabila sampai bermulanya penyelidikan ataupun lebih tepat lagi hari pertama pelajar mendapat tajuk penyelidikannya, hari ini jugalah email pelajar akan dilambakkan dengan jurnal oleh supervisor masing-masing. Dengan harapan pelajar membacanya. Ketika inilah pelajar-pelajar akan lemas dalam lautan ilmu. Tidak tahu di mana daratannya, untuk berhenti bertenang. Ini kena baca, itu kena faham dan tak sempat baca pun, supervisor sudah email jurnal lain. Ringkasnya supervisor akan tulis “ha.. paper ni lagi bagus untuk kerja awak, sila baca dan datang discuss dengan saya nanti!”. Paling best lagi, supervisor akan tulis “kalu tak faham ...err... lu pkir la sendiri!!”.

Yang paling hebat sekali, ada supervisor forward jurnal seperti Nature atau Science untuk dibaca!! Rasanya untuk begginner eloklah bermula dengan jurnal yang mempunyai impact factor (IF) yang rendah (~1.000). Tetapi, kita tidak boleh hanya baca paper IF 1.000 selama-lamanya. Selepas setahun membiasakan diri dengan paper IF rendah, cuba berpindah kepada IF 2.00 dan seterusnya. Mungkin cukup untuk berhenti sehingga IF 4.000, kerana mana-mana paper IF lebih dari 4.000 boleh dikatakan amat sukar untuk pelajar. Ia amat sesuai untuk penyelia atau penyelidik yang fokus terhadap satu-satu bidang niche yang unik. IF ini saya akan bincangkan kemudian dalam Bahagian Faktor Impak.

Saya selalu berkempen untuk pelajar saya dan untuk saya sendiri berkenaan:
‘1 paper a day campaign to improve your brain!’
‘read 100 papers, then you can write 1 good paper



NWFM 2009

National Workshop on Functional Materials (NWFM 2009), Physic Dept., Universiti Malaya, 20th June 2009


Kandungan

MARI MEMBACA & MENULIS

“Sesiapa yang ingin bahagia di dunia hendaklah dia berilmu, sesiapa yang hendakkan bahagia di akhirat hendaklah dia berilmu dan sesiapa yang hendak bahagia di kedua-duanya (dunia dan akhirat) hendaklah dia berilmu” maksud al Hadith.

Note:
  1. Tulisan ini banyak mengandungi kesalahan ejaan dan kesalahan bahasa yang lain. Insya Allah akan dikemaskini selalu. Saya bukannya sasterawan negara, sasterawan kampung pun tidak!
  2. Saya amat memerlukan feedback dari anda semua utk mengumpul pengalaman2 sendiri atau kawan2 semasa membuat MSc/PhD samada dalam atau luar negara.... sebagai satu panduan untuk junior kita.

KANDUNGAN
BAHAGIAN 1: TEORI & MOTIVASI
PENDAHULUAN
JENIS-JENIS JURNAL
JURNAL PENDEK
JURNAL PANJANG
MEMBACA JURNAL
MENULIS JURNAL
FAKTOR IMPAK
PELAJAR PROJEK TAHUN AKHIR
PELAJAR PASCA SISWAZAH
BUKU KOLEKSI PENYELIDIKAN
ASAS YANG KUKUH
MENCARI INSPIRASI
MEMCARI YANG SUSAH DAN TERBAIK
BELAJAR DARI YANG PAKAR
KOMEN PENILAI JURNAL
PERSIDANGAN
FOKUS KEPADA BIDANG NICHIE
BEAUTIFUL MIND
BEING HAPPY


BAHAGIAN 2: PRAKTIKAL
PENDAHULUAN
KEPUTUSAN & PERBINCANGAN
KESIMPULAN
EKSPERIMEN
PENDAHULUAN
ABSTRAK
TAJUK

Kenyir Lake Vacation