05 November 2020

Draf Tesis

 Assalaimualaikum, 

Sebagai SV, secara umum checking tesis terbagi kepada 3 peringkat:

Draf 1:
Pelajar akan hantar part by part atau chapter by chapter.
- Checking lebih kepada format, figure, table etc.
- Paling penting: TIADA KONFLIK antara results ke results atau Chapter ke Chapter lain. Jika ada konflik, inilah peluru akan digunakan oleh examiner untuk drag tesis anda rapat jik ke dinding!
- Jika pelajar sudah publish banyak artikel atau review paper bahagian ini akan menjadi cepat.

Draf 2:
Peringkat ini SV mahukan semua dalam full complete tesis (dari muka depan tesis hingga reference).
- Sekali lagi flow atau storyline mesti ada, akan di tengok beberapa kali dari page ke page, chapter ke chapter.
- Masa akan dihabiskan kepada proses QA. SV berlakon jadi examiner (Adakan pelajar sudah layak submit tesis dan masuk bilik viva?).

Draf 3:
Full tesis ini lebih kepada last checking jika ada kesalahan.
- Paling penting... SV puas hati dengan penulisan tesis, ilmu, pengalaman atau boleh jawap tricky questions... then memang pelajar itu layak untuk submit tesis.

Nota 1: Saya memang susah nak baca tesis softcopy, rasa lagi mudah buat komen pada printed hardcopy tesis. Mudah untuk belek sana, belek sini... dan boleh di bawa kesana ke sini. Orang kata biar tesis tu ada kesan tumpahan kuah kari... baru real :)

Nota 2: Urusan/planning/proses menulis, contents tesis, checking dgn sv, tukar title, submission ke IPS, viva etc sepatutnya 100% dicadangkan oleh pelajar (Ingat SV hanyalah penasihat kepada tesis pelajar). 

PENTING: Proses hantar draf2 kepada SV ini akan hanya bermula apabila semua bilangan artikel dan review paper yang dipersetujui... sudah publish!

No comments:

Post a Comment