27 March 2011

Kerja Selepas PhD – Kerja Tempat Baru, Hijrah (Part 7)

Konsep hijrah sangat bagus untuk katak keluar dari tempurung kelemahan persepsi sendiri. Cubalah lihat dunia luas di sana. Cabaran pasti berbeza, semangat selalu diuji, kebijaksanaan ditagih dan tuah sentiasa didoakan. Kautlah ilmu di sepanjang jalan. Jadikan ia sebagai kekuatan untuk menerobos kepejatan masa. Lipat sahaja kesilapan lalu untuk membungkus keegoan dan kebodohan diri.

Pernah kita dengar cerita seorang lelaki sudah membunuh 99 orang. Apabila dia ingin bertaubat atas segala kesilapannya, dia berjumpa dengan seseorang untuk memdapat nasihat. Tetapi orang tersebut tidak pernah belajar psikologi penasihatan. Tidak pernah baca Seeing Good in All (apa yang dia nampak semua negatif), maka silaplah dalam memberi nasihat. Hinggalah penasihat itu menjadi mangsa pembunuhan yang ke-100. Kemudian lelaki tersebut berjumpa seorang alim untuk mendapat nasihat, antara nasihatnya ialah;
“engkau pergilah berhijrah, mencari tempat baru dengan harapan segala kesilapan masa lalu ditutup dan tidak diketahui oleh sahabat2 yang baru. Ini akan membuat kamu tenang dalam kehidupan baru”. 

No comments:

Post a Comment