11 October 2011

Tukar MSc ke PhD 1 - Apa conversion?

conversion
Selain daripada perkataan penerbitan, persidangan, tesis etc....., satu lagi perkataan popular dikalangan pelajar postgrad ialah convert (pertukaran). Pertukaran dari MSc ke PhD.

Paling mudah kata, tak perlu buat MSc tetapi terus buat PhD atau sekurang2nya buat MSc sekejap sahaja kemudian diakhiri dengan PhD.

Jadi, dalam hidup kita cuma ada BSc dan PhD sahaja (bukanyanya BSc, MSc dan PhD). Dalam hukum bilangan certificate ini, lagi kurang certerficate lagi bisa (bijak) lah orang itu! Bisa macam mana ?... entahlah, kita sendiri perhatikan.

Ada professor cuma ada BSc, tidak perlu pun ada PhD sebab dia dah bisa. Dulu dia pun susah nak cari penyelia PhD sebab tiada penyelia lebih bisa daripada dia. Sampai sekarang tidak jumpa!


Untuk tidak perlu ada MSc ini ada pelbagai kaedah;

1. Terus dapat offer buat PhD
Disebabkan 1st Degree kita ialah 1st class (atau seangkatan dengannya), pihak IPS terus offer PhD.

Syarat2 offer mungkin berbeza sedikit bagi universiti tertentu. Ada kala IPS memerlukan recommendation dari bakal penyelia.

Kita mestilah graduan dari universiti terbaik yang diiktiraf oleh IPS. Jika kita graduan 1st class dari University of Berundi, matilah orang tidak percaya (silap2 IPS suruh buat 1st degree semula!...hehe).

2. Buat MSc dulu kemudian tukar ke PhD
Bagi yang tidak berapa cemerlang (hampeh) semasa 1st degree, peluang kita untuk jadi bisa tidak pernah ditutup. Cukuplah bodoh untuk sekali saja dan bukannya untuk selama2nya.

Katakan untuk apply MSc pun kena buat surat rayuan, tetapi telah sedar bahawa Facebook tu memang membuang masa dan kita usaha sungguh2 semasa peringkat awal MSc.

Hinggalah penyelia kata,
"aku ingatkan ko hampeh.... tapi otak bergeliga, macam aku jugak... Hehehe".
"ok, macam ni..... errrrr.. kalau registeration MSc ko masih lagi kurang 1.5 tahun.... Ko pergi tulis surat kepada Ketua Jabatan, minta buat conversion!".


Note: tempoh min conversion bergantung kepada jabatan2 masing, i.e. <1 thn atau <1.5 thn.

No comments:

Post a Comment