31 October 2011

Tukar MSc ke PhD 2 - Alasan Bakat Kepakaran

cuba teka mana jantan? mana betina?

Orang tua kata, "Sekilas ikan di air, telah ku tahu mana jantan atau pondan betina".

Itu juga yang kita harapkan komen dari penyelia (dan kata examiner semasa viva conversion nanti). Mereka boleh kesan kepakaran kita walaupun hanya jelingan hujung mata atau dengar dengan satu telinga.

Tanpa perlu kita cakap banyak, secara automatik mereka akan kata,"budak ni faham apa yang dia buat".

Jika pelajar lain masih keliru dengan expected results. Kita bukan hanya mampu menguasai analisis data2 fizikal tetapi mampu melihat secara microscopic dan teori.

Jika ditanya pun, kita bukan sahaja boleh jawap apa yang telah dibuat, tetapi apa yang akan dilakukan pada keadaan berbeza. Ini menunjukkan kita memang boleh 'menjiwai' task yang diberikan oleh penyelia. Malah lebih baik daripada itu.

Mungkin kita tidak faham apa itu 'thinking out of the box', tapi secara tidak langsung kitalah itu. Walaupun kita pelajar engineering, tapi kita mampu kaitkan keputusan terkini dengan menjenguk jabatan chemistry dan physics.

Kata ahli falsafah, "setinggi mana ilmu kejuruteraan, pasti akan kembali kepada asas2 sains".

4 comments:

  1. saya tahu...ikan betina lebih besar dari ikan jantan...n ikan jantan lebih kecil dari betina.warna ikan jantan lebih terang n warna ikan betina pudar sedikit..(kalu sekilas pandang la) kalu nak detail kene tgok bahagian abdomen dia...heheheh

    ReplyDelete
  2. Ooo... ikan betina mesti kena slalu pergi gym dan pakai bedak banyak sikit! ... hehehehe

    ReplyDelete
  3. hahaha...yup betoi tu kene makeup lbih skit..hehe itu sekilas pandang utk ikan...kalu sekilas padg utk orag kdg2 confius coz akhir zaman nie byak wanita merupa lelaki n lelaki merupa wanita pula...huhuhu

    ReplyDelete
  4. Dr. nak tanya soalan tak berapa pandai sat...

    garisan bawah artikel

    Ilmu kejuruteraan ni berkait dengan apa? maksud saya selain dari aplikasi sains atau aplikasi dari sains jugak..dan bukan ker ilmu kejuruteraan tu datangnya dari sains ...?
    extension sains adalah kejuruteraan. ibarat dari kampung ke bandar pastu balik kampung balik. ye dop?

    ReplyDelete