14 December 2011

Tukar MSc ke PhD 5 - Berjaya


"menang jadi arang, kalah jadi angry birds! "

Dalam kes ini tiada siapa yang untung dan tidak pasti siapa akan rugi. Jika kita sangat bangga tentang kejayaan ini, sebenarnya kita "rugi". Jika kita gagal, tidak semestinya "dunia nak kiamat".

Berjaya
Jika berjaya Alhamdullilah. Sekurang2 Facebook penuh ucapan tahniah, jika tidak pun kurang sedikit daripada ucapan semasa birthday.

Jika kita insan sentiasa cemerlang. Tahniah untuk diri sendiri. Kita berjaya lagi. Kita terbaik dulu, terbaik hari ini dan esok. Kekalkan kecemerlang kita tanpa lupa rasmi padi.

Jika dulu hidup selalu susah.  Tidak pernah bernasib baik. Dari tadika hingga Tingkatan 5, tidak pernah dapat no. 1. Kini kita mampu mengubahnya. Bagaikan menunggu elektron di petala L untuk tergolek ke K.  Tenaga dibebaskan untuk memancarkan sinar keyakinan. Walaupun ia spektrum tidak nampak, sekurang-kurangnya diri sendiri yang tahu.

Kita telah berjaya mengubah secupak jadi segantang. Membuang cemuhan bahawa conversion hanya untuk orang2 tertentu sahaja. Conversion bukan hanya untuk anak profesor, tetapi anak tukang sapu bilik profesor pun boleh buat!

blur and long way to go...
Kita boleh melakukan yang terbaik untuk masa depan sendiri. Tidak kira bila dan bagaimana kita bermula. Ada yang bermula dengan ngesot (menggelongsor), bagus sikit merangkak, ada yang hebat terus berlari dan terus terbang.

Tetapi ingat! Supaya kita termakan khayalan kejayaan, sebenarnya kita cuma boleh memendekkan masa untuk graduate.

Sedar atau tidak sedar kita akan mengurangkan masa untuk maximize cari pengalaman. Proses try n error buat experiment dalam makmal pasti tidak sama dengan hanya baca jurnal dalam bilik. Jika masa postgrad pun sudah sikit masa diluang dalam lab, janganlah harap dah jadi lecturer nak turun lab (cuba bilangan berapa kali sv kita masuk lab setahun huh?)

Kita tidak perlu risau dengan schoolarship sebab sponsor dengan hepinya akan sambungkan MSc 2 tahun jadi PhD 3 tahun. Pasti elaun akan bertambah. Saat inilah mula berani cakap "mana lebih baik, Toyota ke Honda?

Sedangkan cabaran anda lagi besar menanti di depan.

4 comments:

  1. InsyaAllah. thank you very much for this blog..
    -charging the battery-

    ReplyDelete
  2. Dr I have few questions here, harap Dr dapat jawab.

    1-Berapa lama tempoh sepatutnya student yg berjaya convert tu kena submit thesis PhD?

    2- Kalau dalam 1 group under same SV ada 4 org student(3 org student convert, sorang PhD biasa la). Projek yg dibuat x byk beza pun. Sebab kepala yg memikirnya leh kata SV saja, yg student "sy menjalankan perintah tuan". Jadi x heran la kalau application of the end product sama saja. Sbg cth.: 4 org student ni, application yg dia nak buat (or SV dia nak buat) is antenna guna ferrite. Katakan student A buat :ferrite + cationic element (via combustion method), B pula buat :ferrite+ cationic element jugak (tapi via sol gel method), C :ferrite+anionic element (combustion method) & D: ferrite+ anionic element (sol-gel method).Secara teknikalnya memang possible la utk publish, infact result pun ade yg they can share & combine.siap kalau A yg submit paper akan masukkan skali nama B,C& D.jadi masih adakah novelty bagi setiap projek?layakah utk diberi gelaran Doctorate, tambah2 bagi yg berjaya convert tu?

    3-Lastly, apakah expectation kpd student convert sama dgn student PhD yg biasa? Adakah examiners yg menilai masa viva PhD (bg student convert) sama dgn examiners masa dia viva conversion?

    maaf kalau ada yg terasa...sy x tujukan kpd siapa2...cuma terpikir bila baca entry Dr ni..

    ~white rose~

    ReplyDelete
  3. 1. bergantung kepada university. biasanya sama dengan student phd biasa (3thn min).
    2. Soalan ni payah nak jawap. Hanya student saja tahu detail prbezaan. Student ABCD mesti tahu sendiri menjarakkan diri dr students lain. Takut ada examiners tahu semua kerja tu. Ada kes berbeza pada application. tp yg penting SV patut elak conflict sesama student.
    3. viva semua sama. lainlah kalau dpt examiners suka cari rahsia pelajar.

    ReplyDelete
  4. OK...understood...

    Thank you Dr Ahmad Azmin Mohamad :)

    ~white rose~

    ReplyDelete