10 March 2012

Laporan Kemajuan 2 | Kerja sistematik


"It's not the plan that is important, it's the planning" - Dr Graeme Edwards

Bila kita kerja secara sistematik Insya Allah ia akan memudahkan perjalanan. Tujuan membuat PR ialah untuk membantu menulis paper secara sistematik. Biar mula sikit2 (part by part), lama2 jadi paper. Bukan hangat2 tahi ayam, lama2 menyusahkan orang.

Bagi student yang tidak pernah tulis paper, memang susah jika menulis paper. Bayangkan 25 ms perlu disiapkan sekali gus. Bila tulis bahagian results, bahagian experimental tak edit lagi. Confuse nak tulis tajuk dulu atau conclusion dulu. Kesilapan ada di mana2.

Akhir sekali mabuk kertas. Terus give up. Semester bergerak tanpa tinggalkan notis di timeline FB. Tiap2 hari berfikir macamana nak menyorok daripada SV. Email xreply. Hand phone selalu voice mail.

Tapi bila kita tulis part by part ia akan lebih focus. Scope study lebih kecil. Ada banyak masa untuk membuat literature. Dan paling penting kita faham yang tersurat malah tersirat. Inilah masa untuk kita master dalam scope ini. Tidak perlu tamak nak baca satu text book. Buat yang kecil ini dulu.

Katakan dalam 1 semester, group mampu membuat 7 kali PR meeting. Maknanya ada lebih kurang 7 results and discussion utama.

Jika digabungkan, ini dah cukup untuk membuat satu paper?

Apa2 pun, hebat mana program tu, ia bergantung kepada individu sendiri. Nak seribu daya, xmau sejuta dalih!!

"Even if you're on the right track, you'll get run over if you just sit there" - Will Rogers

2 comments:

  1. insyaAllah Bohh...

    ReplyDelete
  2. agreed! =)

    tapi pada saya PR x semestinya dalam bentuk writting saje.. sbb bukan semua SV ada masa terluang nak baca PR tu...alih2 PR ilang sbb banyak sgt document2 laen yg bertimbun atas meja SV...SV yg camni lebih prefer PR dlm bentuk presentation...saya rasa xde mslh PR di present in what form as long as both SV & student tau ke mana hala tuju projek tu..tp kalo student nak buat PR dlm bntuk writting (pas presentation + edit apa yg patut) utk simpanan sendiri bagus gak kan...senang nak buat tesis nanti...compile je...xde la serabut alam...hehe...

    Sekian, terima kasih

    Sharing is caring =)

    ~white rose~

    ReplyDelete