22 July 2012

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan


Pada bulan yang mulia ini saya memohon kemaafan daripada sahabat2 semua jika ada salah dan silap semoga (kemaafan pada hari raya sudah bukan dalam bulan ramadhan lagi!)

4 comments:

  1. Dr. semoga ... lebih baik dari tahun2 sudah.. ke? semoga ... setiap amal lebih khusyuk dan berkat dari tahun2 sudah ke...? macam tanda soal besar2 je lepas perkataan semoga tu.... :)Dr. kenapa kemaafan di bulan Ramadhan lebih diutamakan berbanding pada hari raya? Kalau boleh nak tahu...

    ReplyDelete
  2. Salam Ramadhan,

    In my personal point of view, kita sepatutnya memohon maaf sebelum bermulanya Ramadhan. Sebab utamanya adalah supaya kita dapat menjalani ibadah di bln Ramadhan dgn tenang & sempurna. Sebaik baiknya try to clear off dosa2 sesama manusia dahulu, followed by solat taubat..memohon ampun atas segala dosa drpd Allah SWT pula...insyaAllah Allah Maha Pengampun.

    Pssst...Bkn nya tggu Syawal baru nk bermaaf maafan yg menjadi trend masyarakat kita. Jgn jd cam adek2 kita yg dtg beraya nk kutip duit raya je. hahaha.

    Selamat berpuasa. Although dah masuk hari ke-4 kita berpuasa, Sy dgn rs rendah dirinya ingin memohon ampun & maaf jika ada terkomen apa2 yg membuat siapa2 yg membaca komen sy terasa. better late then never!~~ :)

    ~white rose~

    ReplyDelete
  3. supaya ibadat dalam bulan Ramadhan lebih kusyuk ye ~white rose~
    hehe... got the answer:)

    ReplyDelete
  4. insyaAllah, semoga kita dpt menjalani ibadah dgn tenang & moga segala amalan kita diterima Allah SWT. Selain itu, dgn memohon kemaafan antara satu sama lain, secara x langsung ia jugak akan memulihkan kembali hubungan silaturrahim. Silaturahim antara manusia ibarat tali kita dgn Allah SWT. Semakin banyak& baik silaturahim kita, semakin kuat ikatan kita dgn Allah... insyaAllah. Selain memohon kemaafan sesama manusia, taubat drpd Allah (byk kan beristigfar), memperkukuhkan silaturahim, kita juga digalakkan menggembirakan org lain tambah2 pada bulan Ramadhan. Allah syg pada hambaNya yg sentiasa cuba menggembirakan/ menyenangkan hidup org lain, insyaAllah Allah akan menyenangkan hidupnya dgn penuh rahmat lg. Sedekah jugak amat digalakkan. Seperti mana yg kita tahu, Ramadahan is a month of Allah, Whose Begining is Mercy, Middle is Forgiveness and End is Freedom of Fire. Barang siapa yg memberi makan kpd org2 yg berbuka insyaAllah akan terlepas drpd azab api neraka. Oleh itu, banyakkan lah bersedekah. Lebih byk kita memberi, lebih murah rezeki kita. insyaAllah. Paling tidak pun, sedekahkan lah sebuah senyuman ikhlas drpd hati, insyaAllah senyuman itu akan membuatkan org lain turut tersenyum gembira.Lastly, get involve dlm majlis2 ilmu. Perut kt je yg xperlukan makanan (selagi belum berbuka) tetapi hati kita perlukan makanan rohani. Makanan utk akal pula sila la baca ayat suci Al-Quran byk2.

    Sharing is Caring. Ya Baik itu dtg nya drpd Allah SWT, yg kurang itu drpd sy.Sekadar berkongsi. Maaf jika ada slh & slp. Waallahualam =)

    ~white rose~

    ReplyDelete