27 February 2012
24 February 2012
Langkah Mula 5 - Penentuan
"Yesterday is gone. tomorrow
isn't certain. So you better to start today!"
Setelah habis tempoh percubaan atau
telah selesai membuat ketiga2 latihan asas di atas, SV pasti dapat membuat
kesimpulan terhadap ciri2 pelajar tersebut. Adakan bagus untuk diteruskan atau
setakat ini sajalah.
Tidak sesuai
Jika SV lihat student sudah terbabas
masuk parit, terhimpit oleh mesin tensile, pening terhidu acetone etc, dengan
bijaknya SV akan menarik/mengurangkan tasks satu per satu. Buat apa teruskan
jika student tidak faham apa dia buat.
Pada saat ini student perlu menerima
kenyataan bahawa bidang (group SV) tidak sesuai baginya. Mungkin student perlu
cari lagi apakah bidang sesuai baginya daripada berusaha gigih tapi tidak ke
mana pun. Perkataan "tidak sesuai" adalah lebih tepat daripada kata
student bodoh.
Setiap insan ada
kelebihan masing2. Mungkin baginya approach chemistry adalah lebih
baik daripada mathematical modelling. Mungkin senang baginya makan roti canai
daripada nasi lemak.
Student bolehlah minta berenti dan
carilah SV lain. Dengan senangnya SV kata "itulah yang terbaik untuk
anda".
Sesuai
Bagi pelajar yang boleh buat ketiga2
tasks di atas dengan sempurna, dengan senangnya SV akan kata "saya bagi
kau kebebasan, buatlah PhD independently ..... cuma jangan lupa progress report
meeting".
Tiga perkara ini (proposal, writing,
mini project) hanyalah secebis rasa rencah kehidupan student postgrad. Ini
belum lagi secukup rasa. Belum lagi jumpa real problem.
Jika setakat ini kita berjaya, tahniah
kita sudah selangkah ke medan perang!
Garisan bawah
Masa untuk kena student dan sv.
22 February 2012
17 February 2012
Science Project - Potato Battery
Science Project for Sekolah Menengah Sains Pokok Sena.
Thanks to Siti Salwa for the batteries improvement.
Thanks to Siti Salwa for the batteries improvement.
Sifat-sifat Makmal
Masa jadi
student dulu sempat masuk banyak makmal pensyarah. Ada makmal untuk
undergraduate, ada kepunyaan group dan paling takut masuk bila lab itu milik
individu. Ada macam ciri2 makmal. Ketua Jabatan pun tak tahu yang mana betul
dan yang mana ikut peraturan.
Antara sifat2
makmal;
1. Ada makmal luas dan cantik, tetapi tiada student
berkerja. Yang ada hanyalah pembantu makmal.
2. Ada makmal luas dan cantik, cubical student pun diletak
sofa & karpet. Makmal dah macam rumah (patutlah ramai tidur).
3. Ada makmal luas dan cantik, woit.... mana boleh kongsi2
dengan pensyarah lain.
4. Ada makmal luas dan cantik, tapi takda siapa pun boleh
masuk.
5. Ada makmal banyak alat, tapi buat macam harta peribadi.
6. Ada makmal banyak alat, tapi hampeh kedekut nak bagi
pinjam.
7. Ada makmal banyak alat, tapi satu pun tak pernah pakai.
8. Ada makmal banyak alat, pembantu makmal pura2 kata
"aku pun tak tahu guna...".
9. Ada makmal banyak alat, tapi student sendiri guna alat
tempat lain (biar rosak alat orang lain asalkan jangan rosak kat lab kita).
10. Ada makmal banyak alat, bila ada orang boleh run alat tu,
barulah sibuk nak guna juga.
11. Ada makmal banyak alat, satu paper pun tak pernah
publish.
12. Ada pensyarah dok sibuk pasal makmal dan alat, tapi orang
lain dok sibuk guna.
13. Ada pensyarah dok sibuk pasal makmal dan alat, tapi dia
sendiri lupa nak buat research.
14. Ada pensyarah dok sibuk pasal makmal dan alat, rupa2nya
esok dah nak pencen.
15. Ada pensyarah takda makmal, activities researchnya tetap
terbaik.
16. Ada pensyarah takda makmal, research takda, paper takda,
students takda... cari pensyarah kat bilik pun takda!! Hahaha.....
14 February 2012
Ikan buntar
dah bertahun tinggal di Parit Buntar... sekor ikan
buntar pun tak jumpa!.....
Canon
60D|f1/20|1/160sec|50mm|ISO200
13 February 2012
08 February 2012
07 February 2012
06 February 2012
03 February 2012
Langkah Mula 4 - 3. Projek Mini
"We can get him a started with small research project"
Ini bukan real project MSc/PhD lagi.
Selangkah pun tidak. Separuh jari kaki pun belum tentu. Cuma pengenalan kepada
bidang project. SV hanya ingin beri pendedahan awal kajian.
Katakan untuk project PhD ialah
"clown fish" tadi. Tak perlu student pergi susah2 terus tangkap di laut
dalam. Ini Akan buang masa. SV cuma nak tengok competency dalam lab works. So beli saja dulu clown fish tu dari kedai
ikan.
Cuba pelihara dalam lab. Cari
peralatan yang berkaitan bela ikan kedai ni. Paling penting fahami ciri2 asas kehidupannya. Belajar jaganya,
makanan, air, oxygen etc. Tidak perlulah tunggu fish buat joke, baru kata
berjaya. Cukup dengan biarkan dia hidup untuk 3 bulan.
Cari sikit pengalaman sebelum dapat
atau buat real 'clown fish' ni. Buatlah persiapan awal2 menyambut 'real' clown fish
nanti. Biasanya ikan kedai/aquarium mudah hidup, tapi ikan 'real' lagi
sensitif!
Jadikan results dari ikan kedai ini
sebagai guideline dan target utk kajian postgrad nanti. Walaupun results pasti tidak sama, sekurang2nya
panel viva tanya kita tahu dan pernah buat sampel standard dan sampel buat
sendiri!
Buat report untuk ikan kedai ini dan
bagi SV. Pasti ada comments membina daripada SV. Kemudian belajar lagi untuk
menulis dan improve experimental works.
Hinggalah SV kata, "ok dah cukup
training.... sekarang masa awak mulakan project PhD".
Subscribe to:
Posts (Atom)