30 April 2012
29 April 2012
Laporan Kemajuan 4 | Content 3: Keputusan dan perbincangan
Satu result pun sudah cukup,
tak perlu banyak. Bersesuaian dengan kerja2 dua minggu. Paling penting kita
faham apa kita buat dan kita boleh buat orang lagi faham.
Sebelum plot/letak result, cuba lihat sekali lagi
literature. Lihat bagaimana expert plot graph atau susun gambar. Lihat apa info
yang perlu ada di atas plot tersebut.
Kita sebagai beginner tiru saja orang yang sudah lama makan
garam. Ya, bukan mudah nak tiru sebab setiap benda yang diletak atas slide
mesti 'able to explain'.
Selepas plot results, mulakan analisis plot tersebut.
Letakkan points sahaja di sebelah kanan slide. Elakkan letak ayat panjang2.
Selepas buat analysis, mulakan discussion 'How & Why'
comparison dengan literature.
Mulakan presentation umpama kita explain kepada audian
supaya mereka faham. Bukannya 'membaca' slide.
Kemudian conclude PR ini. Dapat result negatif pun result.
Mana ada buat experiment terus jadi!!
Yang penting kita tahu kenapa result tidak menjadi. Dan
untuk next PR, Insya Allah jadi.
25 April 2012
20 April 2012
18 April 2012
Laporan Kemajuan 4 | Content 2: Literature kertas-jurnal
"Learn
to be critical of what you read, and don’t assume it is correct
because it is published!"
Tinjauan literature
kertas-jurnal penting untuk mengetahui status terbaru Problem Statement. Inilah
yang perlu kita baca dan faham.
Disebabkan
presentation cuma 10 min, pelajar hanya perlu present literature yang berkaitan
dengan results semasa saja. Bukannya present semua benda yang melibatkan kajian
PhD kita.
Kata PR kali ini
berkenaan "effect of heat of phase transition", alat yang digunakan
ialah XRD. Jadi kita perlu cari sekurang2nya 10 papers yang berkaitan keywords
'heat', 'phase transition' dan 'XRD'. Rasanya tidak perlu baca sampai 10
papers, 3 papers pun kita dah faham apa dia XRD nak bagitau, apa experiment
yang patut buat, apa analysis perlu nyatakan dan apa kesimpulan perlu ada. So
ambil 3 papers ini (bahagian XRD sahaja) buat ppt.
Proses review kertas jurnal, bukan sahaja dapat
meningkatkan knowledge, finding gaps dan
menentukan target results kita,
keyakinan dalam penyampaian sendiri juga akan bertambah. Ia juga boleh
digunakan sebagai kelas kecil untuk ‘mengajar’
kawan-kawan yang lain. Cuba sematkan dalam hati “inilah
masa terbaik untuk aku buktikan bahawa aku memang pakar dalam subjek ini!”.
Tetapi yang paling
penting sekali bagi penyelia ialah melihat pelajarnya mampu ‘membaca’
atau tidak. Dari segi kandungan, penyampaian dan ulasan pelajar terhadap
kertas-jurnal yang dibacanya, penyelia mampu membezakan siapa yang mampu ‘membaca’
literature dengan baik atau sebaliknya.
Keupayaan ‘membaca’
merupakan elemen utama sebelum pelajar mampu menulis. Apa akan jadi jika
pelajar tidak mampu ‘membaca’
tetapi mereka terus hendak menulis?
Sebenarnya
SV juga dapat banyak ilmu daripada LR yang dibawa oleh students. Bagi student
yang bijak, rajin dan kreatif, entah dari mana sources yang dijumpa dan dibawa
untuk kongsi bersama.
Pernah
sekali ada student FYP menceritakan 'classification morphologes of steel in
seawater', rupa2nya ada banyak jenis morphological. Malah namanya pun berbeza.
Malu SV yang dah mengajar 10 thn tapi hari ini, dalam kelas PR baru tahu. Yang
bagitau pun student undergrad!!
10 April 2012
01 April 2012
Laporan Kemajuan 4 | Content 1: Objektif dan konsep
Apabila student masuk viva,
mereka bagaikan hafal semua yang ditulis atas ppt dan dalam tesis. Macam
highway satu hala dan trafik lancar. Student sangat ready untuk menjawap soalan
bagaikan mesingan. Tanya saja apa2 soalan, dah tak sabar nak jawap.
Tetapi apabila ada examiner
yang sudah lama makan garam,
"tesis awak sangat
bagus...... tapi boleh tak saya nak tanya fundamental sikit"
Exminer bertanya soalan tiada
tertulis dalam buku, tidak pernah published dalam jurnal dan pembantu makmal
tidak pernah jumpa. Ilmu ini hanya dapat melalui pengalaman dalam masa yang
lama. Dengan otak selalu berfikir dalam lingkungan 3D.
Soalan dan jawapan berdasarkan
masalah, finding dan penghayatan SV sepanjang pengalaman hidupnya dalam bidang
tersebut.
Jika kita hanya trained jalan
satu hala, barulah gelabah. Sebab tidak pernah jumpa soalan dari orang pakar
dalam bidang ini.
"apa kamu nak buat?"
"apa 'sebenarnya' kamu nak
buat"
"betul ke buat macam
tu?"
"salah ke buat macam
ni?"
Masalah seperti ini sepatutnya
settle sebelum masuk viva. Semuanya selesai masa PR meeting.
Biar SV tekankan objektif dan
konsep semasa presentation. Penekanan terhadap konsep lebih penting untuk SV
daripada results yang dapat. Biar students kena belasah. Biar malu depan
junior. Asalkan kita faham apa yang kita buat! Asalkan kita jumpa soalan
seperti ini dalam PR meeting, bukannya dalam viva!
Subscribe to:
Posts (Atom)