Salam,
Sudah jadi kebiasaan bila buat ppt presentation, kita akan letak statements/fakta2 literature.
Tidak mungkin semua fakta2 tersebut kita yang buat, pasti diambil drpd tempat lain.
Dengan adanya refs, slide akan nampak ‘lebih scientific’ dan 'significant' (wlpn
ada examiner xkesah pun… hahaha).
Jika fakta2
ini tidak disokong (rujuk) mungkin examiner akan tanya:
“Betul ke
ni?”,
“Hang ambik
mana?”
Kebanyakkan
statements/refs ini diambil daripada papers, atau buku. Refs yang diletakkan
mesti seringkas mungkin tidak menganggu main text, mesti simple tidak serabut
etc. Tidak perlu letak refs untuk setiap slide, hanya tempat2 tertantu (bila
melibatkan fakta2 literature).
Cara simple
letak refs dlm ppt:
- Pastikan no ref ada dalam main text dan di ref mengunakan format i.e. 1 atau [1]
- Guna nama penulis yg penting saja, yang lain letak “et al.’
- Letak nama Journal, guna abbreviation.
- Volume, tahun dan page pertama saja
- Fonts sekecil mungkin drpd Font main text
- Jangan letak banyak refs… max 3 refs saja.
- Posisi refs bawah skali, atau mana2 space kosong
No comments:
Post a Comment