22 February 2019

Bahan Bercetak Untuk Perbincangan

Bahan perbincangan yang terbaik ialah dengan bahan bercetak atau dalam bentuk laporan bertulis. Tiada SV suka jika anda datang sembang kosong.. lebih teruk kelentong. Semua orang mahukan kerja secara significant dan sistematik.
Bahan bercetak boleh menjadi titik permulaan yang baik untuk memulakan perbincangan. Ia dapat menjimatkan masa anda dan SV untuk faham keseluruhan kerja, terutamanya masalah terkini.

Di kesempatan ini juga, SV juga akan mula melatih anda menulis secara perlahan2 kepada penulisan jurnal dan seterusnya tesis. Lagi awal anda menulis, lagi mudah anda dapat belajar menulis dan menguasai gaya penulisan SV.
Nota: setiap SV mempunya gaya penulisan berbeza.

Format laporan bertulis/bercetak:
  1. Format jurnal – paling mudah gunakan format jurnal. Ia juga satu tindakan pendedahan pertama pelajar baru kepada penulisan jurnal. (Tambahan, pada bahagian Introduction boleh masukkan contoh Rajah/data daripada artikel literasi untuk dijadikan rujukan dan sasaran kerja anda)
  2. Carta-alir – Saya suka tambah bahagian ini pada penghujung laporan. Ia dapat membantu SV ikut perkembangan kerja-kerja pelajar. Di mana sekarang? Nanti akan buat apa? Semua akan bincang pada carta-alir ini.
  3. Ringkas – sediakan seringkas mungkin, lebih kurang 2-4 muka surat (bila dicetak horizontal, hanya 2 muka surat, 1 kertas A4 saja).



No comments:

Post a Comment