11 January 2019

Rujukan Utama

Anda perlu ada satu rujukan utama sepanjang pengajian ini. Tidak perlu banyak, cukuplah 1 atau 2 artikel (atau review paper). Jika terlalu banyak takut serabut atau hilang fokus untuk membaca, lebih-lebih lagi untuk menjiwainya.

Rujukan utama ini maksudnya... anda nak ikut/follow isi artikel tersebut. Kaedah eksperimen, keputusan atau penerangan dalam artikel ini akan hampir sama dengan kerja pengajian anda. Artikel tidak perlu 100% sama dengan kajian kita, kalau hampir 50% pun kira rezeki baik.

Artikel ini mestilah dari jurnal terbaik dalam bidang kita, contohnya dari jurnal Q1. Biasanya artikel rujukan utama akan diberikan oleh SV pada hari pertama meeting. Jika tidak, anda boleh Google berdasarkan keywords yang dibincangkan oleh SV.

Nota: Pada peringkat awal ini, anda ikut saja giant. Nanti, lama-kelamaan kreativiti datang sendiri untuk mencari novelty tersendiri.

Daripada artikel rujukan utama ini, fahamkan dahulu dan kemudian yakin bahaya anda mampu menceritakan kembali dengan baik kepada SV pada setiap meeting (mahupun masa viva):
  1. Introduction – faham problem statement mereka sehingga menjurus kepada novelty dan objektif kajian
  2. Experiment – tengok teknik yang mereka gunakan
  3. Results – faham teori dan dapat bayangkan results anda nanti hampir sama atau lebih baik daripada ini
  4. Kalau ada yang tidak faham – gunakan email kepada mereka. Jika bernasib baik mereka akan bantu. (saya sendiri pernah dibantu/guide oleh oleh Poland dan US masa muda2 dulu buat PhD).

Saya pernah tengok ramai pelajar pasca siswazah, membaca ke hulu-hilir bundle artikel. Ke lab, ke perpustakaan, ke tempat makan etc. Atas artikel penuh berconteng dan hampir lusuh artikel tersebut. Kalau tanya pasal artikel, tersebut pasti panjang-lebar ceritanya. Ini menunjukkan dia memang menjiwai kerja mereka.


Note: Paling senang... Hang hafal saja artikel ini.

No comments:

Post a Comment