25 November 2010

Menjadi Penilai 7 – Tolak

6. Tolak
Sangat mudah untuk kita komen atau tolak hak milik orang. Ada sahaja tidak kena dan tidak betul. Tetapi cuba kita letakkan kaki kita dalam selipar jepun mereka (put your self in their japanese house slippers), senang ke?

Jadi jangan mudah kita menolak (reject) manuskrip orang lain walaupun banyak kesilapan dan kekurangan terjuntai2 depan mata kita. Jika banyak kesalahan kita komen dengan memberi cadangan umum untuk meningkatkan lagi manuskrip tersebut. Jika ada kesilapan sedikit barulah kita komen secara detail.

Jangan tolak hanya kerana:
i. kesalahan teknikal (silap unit, nama saintifik, ejaan etc)
ii. kekurangan rujukan
iii. Penerangan keliru tetapi masih boleh faham

Terlalu hebat bagi kita untuk meletakkan perkataan REJECT kepada usaha orang lain walaupun hasil kerja mereka bagaikan ‘buat dengan kaki’. Biar kita serahkan perkataan REJECT ini kepada editor.

Lebih baik kita buat keputusan dengan KESALAHAN BANYAK (major correction) atau PEMBETULAN BANYAK (major revision). Bagi editor dari jurnal yang top 10 mereka akan faham bahawa manuskrip ini sudah tidak boleh diselamatkan lagi. Jika pada pendapat editor ia masih lagi ok, cuma perlu di kemaskini balik, pasti editor akan lontarkan pelampung keselamatan.

Contoh email dari editor yang sangat tegas (menggunakan kuasanya):
“Even though the referee recommended mandatory revision, I decided to overrule his decision for one reason. Since your paper was not reviewed strongly and since we are able to publish only one third of submitted papers, I have decided to reject it.”

Ataupun editor tegas tetapi play safe (lembut sikit) bersandarkan kata dari penilai. terus reject
“Reviewers' comments on your paper referenced above have now been received. You will see that they advise against publication of your work. Therefore, I'm afraid I must reject your submission for publication in Journal XYZ.”

Ada juga kesalahan sedikit (minor correction) yang diberikan oleh penilai, tetapi editor menyatakan againt publication. So reject juga lah...

Tidak semua orang sempurna dan dengan ihsan sesetengah editor (yang baik la) yang sentiasa memberi peluang kedua walaupun penilai kata ‘major revision’;
“I am pleased to inform you that your manuscript has received a positive review. Unfortunately, the manuscript is not acceptable for publication in the Journal XYZ in its present form. However, the reviewers have suggested major revisions which may render the work suitable for publication. If you are willing and able to respond to each of the reviewers' critical comments, we would consider a revised manuscript. Please submit within the next four weeks a separate list of changes and/or rebuttal comments reflecting each of the issues raised by the reviewers.”

Kita cuma membantu editor dengan pengetahuan sedikit ini untuk menyatakan ACCEPTED, MINOR CORRECTION atau MAJOR CORRECTION sahaja, bukannya REJECT!

Tapi jika contentnya "no new information" atau teruk sangat boleh cadangkan REJECT kepada editor.

Garisan bawah
Paling memdebarkan ialah apabila mendapat email ‘Decision Letter’ daripada editor. Mata terus mencari2 satu saja perkataan... ACCEPTED atau REJECTED. 

Tiadalah ayat paling mengembirakan daripada editor menggunakan ayat berikut;
“I am pleased to inform you that your paper "XXXX" has been accepted for publication in Journal XYZ”

No comments:

Post a Comment