14 December 2010

Undergrad: Lagenda Budak Malas Baca Buku


Zaman dulu
Jika kita masih ingat zaman undergrad dulu kita hanya salin sahaja nota yang pensyarah tulis di papan hitam (dulu mana ada white board). Ada yang salin guna kertas putih kertas A4, ada salin guna buku macam nota budak sekolah tu dan ada juga tak salin apa2! Yang malas ni cuma tunggu mana2 kawan yang tulisan cantik untuk di photostat.
Masa dulu setiap pensyarah akan nyatakan buku rujukan utama untuk dibawa setiap masa kuliah. Walau bagaimana pun tidak semua pensyarah ada buku rujukan utama. Jika kami tidak sempat salin, boleh baca terus dari buku. Kebanyak kita photostat buku dan tidak pernah beli pun.
Itulah akan berlaku sampai ke exam final, nota kuliah dan buku akan ada bersama. Jarang2 ada pensyarah buat soalan exam final sebijik dari nota kuliah. Kalau ada cuma separuh dari nota kuliah, separuh lagi.... lu pkir lah sendiri (maknanya bacalah buku banyak2).

Sekarang
Masa berubah, manusia juga berubah. Dari zaman kesusahan kepada zaman semuanya dihujung jari. Semua mudah sampai belajar pun nak cari jalan mudah. Dengan kata mudah budak2 universiti kata, “Dr bagi je soalan final.. then kita bincang. No need to teach us everything lah”.
Disebabkan ada pelbagai gangauan hiburan dari PC, pelajar sudah beranjak dari membaca buku kepada mengadap depan PC. Ada yang hobinya tengok DVD, ada taksud dengan Online Game (itu pun cuma nak lawan member sebelah bilik sahaja), ada yang giler FB dan macam2 lagi boleh jumpa orang giler2 ni (crazy but not stupid).

Nota Kuliah
Nota kuliah juga berubah selari dengan Moore’s Law. Dari nota kuliah kertas kuning berubah kepada power point presentation (ppt). Bagi pensyarah baru, textnya mesti banyak dari Figure, takut terlupa Figure ini itu pasal apa. Bagi yang sudah 5 tahun mengajar kebanyakkan text akan berkurangan, ini menunjukkan mereka sudah boleh menerangkan Figure tanpa membaca text.
Bagi sesetengah pensayarah yang sangat rajin mereka akan update selalu nota kuliahnya. Kalu dahulu 50 ms sekarang sudah jadi 150 ms. Boleh dikatakan semua benda ada dalam nota kuliah ni, cukup dengan text dan Figurenya. Baguslah jika pensyarah buat seperti ini, daripada buang masa lepak sana-sini, baik jaga betul2 periuk nasik. Mana tau nanti boleh dibuat buku.
Jadi, apa masalahnya? Cuba bayangkan jika semua sudah ada depan mata, mestilah pelajar akan fokus di sini sahaja,
“ko hafal je note ni pasti dapat A final exam nanti... kalau susah nak hafal, celup dalam air dan minum airnya!”
Pasti semua pelajar akan baca nota ini sahaja.
Masalahnya pelajar tertanam sifat malas baca buku! Jangan harap mereka pergi pinjam buku. Library pun sekarang sudah sunyi. Kalau ada pun mereka yang datang untuk baca nota kuliah!

Kesan
Apabila pelajar malas ‘mencari yang lain daripada yang disediakan’ kreativiti dan usaha mereka tidak dipupuk, malah dimati. Mati dibunuh oleh bukan orang lain tetapi, cikgunya sendiri. Hidup mereka menunggu untuk disuap sahaja. Tidak perlulah kita bising dalam Mesyuarat Majlis Peperiksaan kata, “...budak2 malas membaca buku, budak2 terlalu bergantung kepada nota kuliah, makan bersuap...bla...bla”.
Makna belajar bagi mereka ialah hafal, bukannya untuk faham. Nak tau betul atau tak kenyataan ni? Mudah sahaja, cuba ubah sedikit soalah yang sudah ada dalam nota kuliah dan letak untuk final exam nanti. Agak2 mereka boleh jawap?
Mereka tidak pernah merasai susah memcari sesuatu, maka mereka tidak akan menghargainya. Cuba tanya makcik yang jual nasi lemak tepi jalan, susah ke dapat RM1. Atau cuba tanya tokey saham, senang ke dapat RM1k? Agak2 siapa akan menghargai RM1, penjual nasi lemak atau tokey saham?
Kesan yang paling ketara sekali ialah apabila mereka mula membuat Master dan PhD nanti. Disebabkan pengajian postgrad memerlukan mereka ‘berdikari’ bukannya ‘berdiri atas kaki penyelia’, pasti penyelia marah,
“woit... apasal ko pijak kaki aku?”
Itu baru terpijak kaki penyelia, belum lagi berdiri atas kakinya!
Pasti ada pelajar yang terbabas. Mereka tiada pengalaman think out of the box, problem based learning, dan pelbagi lagi perkataan yang diberikan oleh orang education.

Open Book
Cara atasi masalah ini banyak. Bergantung kepada rajin atau malas pensyaran (bukan sahaja budak2!). Antaranya ialah ‘open book’ kuiz dan ujian.
Untuk permulaan ‘open book’ ini bukanlah yang betul2 ‘open book’ yang biasa dibuat. Jika betul2 ‘open book’ pasti sebulan belum tentu pelajar boleh jawapan. Kita cuma buat ‘open book’ yang jawapannya sudah ada dalam buku rujukan utama. Ini hanya untuk mengalakkan pelajar membaca buku.
Bila membuat ‘open book’ pastikan ini kerja individu dalam kelas. Apa akan jadi jika ‘open book’ dibuat dalam kumpulan? Pasti akan ada pelajar meniru atau hanya seorang berfungsi yang lain meniru sahaja.
Paling kecewa ialah apabila kita buat ‘open book’, pelajar hanya bawa lecture note, buku tidak pernah dibawanya. Apabila kita memperkenalkan individual ‘open book’, barulah ada usaha nak bawa buku. Ya lah nak tiru siapa, kawan2 duduk jauh2.
Setelah memperkenal ‘open book’, barulah ada pelajar tanya di mana nak beli buku? Atau kita sudah tengak ada buku atas meja. Alhamdullilah!

Garisan Bawah
Kalau lecturer pun malas baca... apa jadi?

1 comment:

  1. erm..tepat skali apa yg Dr kta.. sy as a student mmg mngaku mlas baca buku.. so, kna rajin2 la mmbaca lepas ni.. hehe

    ReplyDelete