22 October 2011

Tukar MSc ke PhD 2 - Alasan Special One

Banyak sebab mahupun dakwaan yang membolehkan kita convert. Ada yang boleh diterima pakai dan selebihnya adalah mitos. Cuba menguji adakah sabut atau batu akan timbul.


1. Special one
Sebelum apply conversion cuba tanya diri sendiri,
"kenapa dalam seramai 300 orang students MSc di jabatan, kenapa aku seorang boleh convert?"

Untuk jawap soalan ini mungkin senang atau sangat susah. Mungkin kita boleh pinjam jawapan dari Jose Mourhino (pengurus Real Madrid), katanya,
"I'm the special one.....".

Kita pun setuju dia memang 'special one'. Dia terbukti menang banyak kejohanan walaupun dengan kelab2 berbeza.

Sama juga kesnya dengan kita. Kita sangat special dalam banyak keupayaan. Kita boleh bermain dalam pelbagai posisi.

Siapa tahu kita sangat special?

Mungkin kita sendiri boleh ambil baju dan ukur pada badan sendiri. Tetapi orang yang paling arif ialah supervisor kita sendiri. Supervisor ada pelbagai jenis alat penimbang, berlainan color tali pengukur dan dah banyak kali buat kerja2 mengukur.

3 comments:

  1. Dr... sayer dulu pernah ditawar untuk convert ke PhD tapi ramai pelajar MSc yang lain memandang rendah disebabkan pointer semasa 1st degree dulu <3.0. Tetapi pada masa itu SUPERvisor sangat yakin dengan kemampuan sayer. Dulu juga pernah SV sayer memberitahu "hanya kamu dan supervisor kamu sahaja yang tahu betapa susahnya tajuk ini". Apa komen Dr. mengenai pelajar >3.0 dapat tawaran 'convert' ke PhD?

    ReplyDelete
  2. Soalan mcm ni saya nantikan....
    mula2 sekali, kenapa dosa2 lalu (sebab tak score semasa 1st degree) tidak boleh diampun? kenapa masih ada lagi mitos pelajar <3.0 tidak bagus?
    Sepatutnya kita lupakan kisah lalu, mulakan cerita baru. Jika sv sudah yakin bahawa pelajarnya mampu terbang jauh berdasarkan ukuran tertentu... motivate pelajar dengan memberi 'hadiah conversion'. Di peringkat postgrad mitos < @ >3.0 tidak wujud, hanya wujud semasa nak apply scholarship sahaja. Selebihnya siapa usaha lebih dia akan dpt!!

    ReplyDelete
  3. Saya sngt sokong pandgan DR...selalunya org yg grad <3.00 masa degree selalu dijadikan bahn pegukur layak ke?? selalunye mereka akan memandg tiggi kepada peljr yg poiter > 3.5...tpi kdg2 org yg berada dibawah ini ia akan cepat tersedar n improve kan diri utk maju ke depan kerana x mahu prkara lama berulg lagi..hahha (so kepada SV beri la peluang n rakan yg lain Don't Judge The Book By Its Cover....:)

    ReplyDelete