23 June 2010

Jurnal 2 | Jurnal Nature atau Science

Mencari kepakaran ilmu - Dari Zaid bin Tsabit r.a bahawa Nabi s.a.w. menyuruhnya supaya mempelajari tulisan Yahudi sehingga saya menuliskan untuk Nabi s.a.w. surat-surat baginda (untuk orang Yahudi) dan membacakan surat-surat orang Yahudi apabila mereka berkirim surat kepada baginda. (Riwayat Bukhari)




Jurnal2 ini mempunyai sejarah tersendiri dan menjadi idaman setiap penyelidik. Ia mendapat impak faktor (IF) tertinggi merangkumi pelbagai kategori (Nature IF2009 = 34.480, Science IF2009 = 29.747). Penerimaan kertas-jurnal disini merupakan satu pengiktirafan tertinggi terhadap penyelidikan kita. Walaupun bukan Anugerah Nobel, tetapi siapa yang terbit kertas-jurnal disini, mungkin 10 tahun lagi akan dicalonkan sebagai pemenang anugerah berprestig itu.


Oleh kerana jurnal ini terlalu mementingkan kualiti. Hanya insan2 terpilih saja dapat. Secara amnya inilah yang sebenarnya berlaku. Jurnal ini hanya dikhaskan oleh orang2 seperti ini. Siapa anda? Dan dari mana anda?




Regrets I've had a fewBut then again too few to mentionI did what I had to doAnd saw it through without exemptionI planned each charted courseEach careful step along the bywayAnd more, much more than this







Siapa anda?

Lebih ditujukan kepada orang hebat atau orang lama dalam sesuatu bidang tertentu. Sebelum ini mereka telah pun popular semasa persidangan, terkenal dengan penyelidikan terkiniberkualiti dan kertas-jurnalnya dirujuk (cited) beratus2 (ada yang beribu) kali. Mereka disegani oleh kawan dan lawan. Tidak kisahlah dari mana universiti dia berkerja.

Jadi dalam banyak2 penyelidikan yang mereka jalankan mesti ada satu kertas jurnal dihantar ke Nature atau Science setahun. Memandangkan penulis merupakan orang yang popular, pasti penilai2 akan menerima kertas jurnal tersebut. Mungkin penilai2 merupakan geng2 mereka juga. Penulis pun sendiri tahu yang mana kertas jurnal sesuai, berkualiti atau tidak untuk dihantar ke sini. Mereka mempunyai kod etika tinggi, yang terbaik tetap terbaik, yang buruk tetap buruk.

Dari mana anda?
Biasanya universiti terhebat dunia mengambil stafnya hanya yang berkualiti tinggi. Berdaya saing, aktif etc,.... bukannya dok perabis beras je. Temuduga dan saringannya amat ketat... macam scanner di airport, semua boleh nampak dan telus. Bukannya macam kita, dapat kerja guna kabel atau main tangkap muat je.

Sebagai contoh, jika ada kertas jurnal dari MIT, Harvard etc pasti pejabat penerbit akan beri perhatian. Kualitinya pasti terjamin tanpa perlu mengambil masa lama untuk dihantar kepada penilai. Jika kertas jurnal dihantar dari universiti tidak popular, pasti ditolak di pejabat penerbit lagi, bukannya oleh penilai!

Walaupun sesekali kita terjumpa data kertas-jurnal tidaklah hebat sangat. Hampir sama sahaja dengan data kita. Tetapi nak buat macamana, siapalah kita? Universiti mana kita datang?

Menumpang nama orang
Bagi sesetengah penyelidikan baru, mereka bergabung dengan penyelidikan lama yang telah ada nama dalam jurnal Nature atau Science. Setelah beberapa kertas-jurnal menulis bersama, dia sendiri akan popular. Lama kelamaan dia sendiri boleh berdiri atas kaki sendiri. Bukannya orang baru mengambil kesempatan, tetapi perkongsian bijak.

Gandingan lama dan baru penting untuk kesinambungan penyelidikan. Orang lama lebih berpengalaman dalam penyelidikan akan melatih orang baru. Cara kerja dan motivasi orang lama pasti berbeza. Orang baru pasti mempunyai idea giler2 dan tenaga mampu meningkatkan kualiti penyelidikan. Yang tua dihormati, yang muda disegani... ?

Gadingan paling biasa ialah dengan terus menerus menggunakan nama penyelia PhD dahulu. Biasanya apabila kita siap menulis kertas-jurnal, kita akan email kepadanya. Jadi sumbangan mereka adalah lebih kepada komen terhadap penulisan kertas-jurnal.

Benda ini ada baik buruknya. Kebaikan ialah kita akan terus menerus terbit kertas-jurnal. Setiap tahun akan dapat kertas-jurnal dalam IF tinggi. Keburukan, sampai bila kita perlu bergantung kepada orang lain? Bila kita nak buat penyelidikan 100% dalam makmal sendiri? Kemudian bolehlah menyanyi lagu 'l did it my way'.


I did it my way

Memang kita sangat bijak
Tidak dinafikan jika kita sangat bijak, otak bergeliga berkelip2 katakan, pasti boleh tulis terus kepada jurnal inilah. Tidak perlu tunggu sampai tua baru boleh terbit kertas jurnal di sini.

Biarpun kita tidak terletak dalam bahagian ni... Tidak bijak pun. Cuma kita kena usaha lebih sikit. Jika mereka berlari satu langkah, kita perlu berlari sepuluh langkah (ataupun seribu langkah?). Harap2 dapat bersaing (berlawan dan berkawan). Mungkin sehari sebelum pencen, kertas-jurnal kita diterima disini!! Hehe.... 

Garisan bawah
Kalau orang MIT hantar kertas kosong pun penerbit akan terima.... Hehe....

No comments:

Post a Comment