27 June 2010

Kenapa Penerbitan? Part 1 - Kita Tidak Buat Sehingga Kita Terbit

Betul ke kita sudah buat?

Sesuatu perkara akan dikatakan menjadi apabila ia siap. Selagi tidak siap orang kata tidak sempurna atau tidak cukup ilmu untuk siapkan. Sama juga dengan penerbitan, ia dikatakan tidak dibuat sehingga ia diterima oleh penilai2, editor dan diterbitkan.

Kita kata kita buat banyak benda tetapi tiada bukti, adakah orang percaya? Atau perlu ke kita buktikan kepada orang lain bahawa kita memang buat?

Biasa kita jumpa orang kata dia buat banyak penyelidikan, banyak benda yang dibuat. Tetapi tiada satu pun penerbitan. Setiap hari di kedai kopi kata itu aku dah buat, ini bidang aku, aku pakar dalam bidang ini. Tetapi adakah orang percaya?

Bukti penyelidikan seperti kertas-jurnal penting dalam banyak perkara. senarai kertas-jurnal amat penting apabila memohon menyambung pengajian, biasiswa, geran penyelidikan dan kerja. Lagi panjang senarai, lagi baik. Tetapi pastikan penyelidikan itu kita buat, berkualiti yang banyak dirujuk oleh orang lain. Ia akan menunjukkan bahawa kita bukannya orang baru dalam bidang ini. Ataupun “I’m special one!”.

Masalah kita

Banyak kesimpulan boleh dibuat tentang penyelidikan tanpa penerbitan. Mungkin kita hanya main2 buat penyelidikan. Terpaksa buat penyelidikan atau ikut2 orang sahaja. Apabila orang buat ini, kita pun buat ini. Apabila orang buat itu, kita pun buat itu. Kerja2 seperti ini pasti akan dapat data2 yang biasa2 (surface) sahaja, data tidak cukup, data lompat2 (tidak menyokong antara satu sama lain). Data ini memang tidak boleh terbit, menulis nak siapkan satu perenggan pun pening.

Ada juga kita jumpa orang sangat pakar dalam bidangnya, tetapi gagal menggurus data seterusnya malas menulis. Cepat mengalah bila menaip dalam Word. Alahan tengok Excel. Itu belum lagi mengubah format EndNote.

Banyak kita jumpa pelajar yang amat bagus dalam kerja2 makmal dan boleh menjawab soalan2 yang ditanya tetapi gagal untuk menulis. Cara kerja tidak sistematik, menyebabkan banyak data berterabur dan tidak tersusun. Kreatif dalam cara kerja makmal dan bijak menulis adalah elemen2 terpenting untuk menjadi penyelidik cemerlang.

Begitu juga dengan pensyarah, semua BI sangat bagus (sebab semua grad London) tetapi tidak menulis. Tidak tahu apa masalahnya. Mungkin budaya menulis tidak sampai lagi.... menunggu beduk diketuk, baru nak tergadah. Biasa kita dengar bidang yang dibuat tidak dapat dibuat di Malaysia sebab tiada alat, bahan susah dapat, bahan kawalan bla..bla..bla... Maklumlah bidang kita Nuklear Fizik memang tak boleh buat di Malaysia pun. Mmm..... sampai bila2 pun tak boleh buat.

Jadi tidak perlu buat apa2 lah? Tidak perlulah menyalahkan keadaan, kita yang patut ubah keadaan. Kita pernah berada di tempat tinggi, maka mudahlah kita turun. Dari tempat penyelidik luar negara yang hebat ke tahap penyelidikan di Malaysia. Pasti kita boleh survive. Mungkin kita perlu 2-3 tahun untuk mengubah bidang. Tak apalah lewat bermula dan menulis untuk jurnal berimpak faktor rendah2. Sikit2 lama2 hantar ke Nature?

Teringat pesan Prof. Kariem dulu, “bila kau kerja di tempat baru nanti... mesti susah nak buat research. Alat tak ada. Tetapi jika ada FTIR pun sudah kira bagus. Kau buat je reseach macam Effect of Salt using FTIR.... Lepas tu hantar paper... tak kisah hantar ke jurnal bodoh2 pun .... yang penting kau tidak berhenti menulis. Bila dapat geran belilah alat lain pula”

Garisan bawah

Percaya tetap percaya ... Tapi perlu bukti.

2 comments:

  1. asalamualaikum dr,selalunyer mana yang boleh tarik perhatian orang pada kita, kualiti atau kuantiti juournal yang kita hasilkan?

    ReplyDelete
  2. wsm, di Malaysia perkataan 'publication' amat baru,... jadi semua orang fokus kepada kuantiti dahulu. Tetapi jika kita (penyelia dan pelajar) mampu menulis untuk kualiti, then go for quality! cuba fikir "aku nak lain dari orang lain"

    ReplyDelete