24 February 2011

Progress Report: Kualiti Penulisan

(email kepada pelajar FYP dan postgrad)

Asm dan salam sejahtera,
Saya telah tengok qualiti penulisan PR anda semua sudah banyak improved, congrat to all.

Disebabkan kita makluk bernama MANUSIA, kesilapan semestinya ada dimana2. Jika tiada yang besar, kesilapan kecil mesti hadir bersama.

Jika kita masih lagi ada masalah menulis PR dengan baik, cuba minta bantuan daripada kawan2 lab yang lain. Kita minta mereka check jika ada kesilapan dan jika ada ruang lagi untuk improve. Tidak perlu malu dalam belajar. Tiada word siapa SANGAT bijak dalam belajar. 

Bagi kawan2 yang tolong check PR, cubalah ada positive thinking (bukan terus nampak yang negative). Ambillah peluang ini untuk belajar jadi ‘critical thinking’  reviewer. Mana tau suatu hari nanti dihari yang gemilang kita akan dijemput menjadi reviewer journal terhebat dunia!

Kita ada masa panjang (sebulan) untuk menulis PR (jika di tempat lain pelajar mesti buat seminggu sekali!), jadi buatlah yang terbaik.

Memang tidak terhambat untuk kita menulis kepada jurnal IF>3.000, jika PR pun masih lagi low quality. Berusahalah!

-aam-

2 comments:

  1. Dr... sebagai seorang pensyarah/pendidik juga SUPERvisor...aper yang Dr. dapat lihat@nilai pada monthly progress student?

    ReplyDelete
  2. Bab ni belum siap entries lg. Insya Allah coming soonnn...
    tapi biasanya masa progress report meeting, SUPERvisor akan jadi mcm viva examiner.... kerja nak belasah saja. Bagus juga sebagai training utk student semasa viva nanti, jika dapat examiner 'kaki nak cari salah saja'.

    ReplyDelete